Профорієнтація старшокласників: які напрями роботи передбачити заступнику директора
Нова українська школа переосмислює сенс профорієнтації. Тепер профорієнтаційна робота не лише допомагає учням обрати одну професію на майбутнє, а й загалом готує до життя в сучасній реальності.
Не відкладайте профконсультування до 10–11 класів. Заплануйте заходи ранньої профорієнтації з учнями початкових класів, а з 8–9 детальніше ознайомлюйте учнів із різними професіями. Розгляньмо, в яких напрямах здійснювати профорієнтацію старшокласників і що передбачити заступнику директора школи в річному плані роботи.
Проведіть профконсультації
Мета профконсультацій - мотивувати учнів усвідомлено вибрати фах і спланувати стратегію професійного розвитку після навчання в закладі освіти. Для цього заступник директора з виховної роботи разом із класними керівниками планують зустрічі учнів із фахівцями служби зайнятості. Оптимальна тривалість - 45 хв.
Приклади тем для групових консультацій
• «Які бувають професії?» - про цілі різних професій, різні умови праці тощо.
• «Яку професію обрати й чому?» - про поняття «професія», «посада», «вимоги до кваліфікації», «посадові обов’язки».
• «Як урахувати стан здоров’я при виборі професії?» - про спеціальні вимоги до стану здоров’я, основні помилки у виборі професії.
Ураховуйте інтереси учнів, які вони виявлять під час професійних консультацій, для побудови навчальних планів профільних класів у частині варіативної складової. Окрім фахівця зі служби зайнятості, запрошуйте до учнів представників різних професій, випускників вашого закладу тощо.
Після професійної консультації учень має знати різні види професій, заклади вищої освіти, де вони матимуть змогу освоїти ту чи ту спеціальність, джерела корисної інформації.
Професіограма -
опис особливостей конкретної професії, що розкриває специфіку праці, а також містить вимоги до фахівця. Професіограма вказує на психологічні, виробничі, технічні, медичні та гігієнічні характеристики професії
Разом із учнями дослідіть професійну сферу
Дослідити сферу професій учням допоможуть фахівці роботи з персоналом. Запросіть їх пояснити випускникам, що таке професіограма, як і хто її складає.
Складові професіограми:
• посадові обов’язки;
• вимоги до робочого місця;
• шляхи подальшого професійного маршруту;
• варіанти професійного навчання, перекваліфікації та підвищення фахового рівня;
• потенційні труднощі, пов’язані з освоєнням професії, що залежать від психофізіологічних якостей людини та організації виробництва.
Професіограми основних професій перегляньте на порталі професійного консультування profi.org.ua.
Професіограма містить психограму - портрет ідеального або типового професіонала в термінах психологічно вимірних властивостей. Психограми створюють психологічні служби на замовлення конкретних фірм або підприємств.
Ознайомте учнів зі специфікою професій
Передбачте у плані традиційні форми роботи - дні відкритих дверей, ярмарки професій, екскурсії на підприємства тощо.
Проведіть публічну демонстрацію
Організуйте події, на яких учні матимуть змогу продемонструвати свої професійні вподобання. Наприклад, тиждень, присвячений певній дисципліні - математиці, біології, історії, літературі тощо. Упродовж предметного тижня запропонуйте учням створювати й захищати проєкти, брати участь у конкурсах, зустрічах із запрошеними фахівцями.
Урахуйте вікові особливості учнів, рівень досягнутих освітніх результатів, можливості закладу освіти - чисельність учнів, доступне обладнання тощо. Також зверніть увагу на план кожного дня предметного тижня. Організуйте і класні, й загальношкільні заходи.
Дайте учням змогу спробувати себе у професії
Змоделюйте умови певної професійної діяльності, щоб дослідити, як дитина поводитиметься, коли її залучать до роботи. Наприклад, запропонуйте учням, які мріють бути водіями, пройти тест на тренажері, продіагностувати свої психомоторні якості. Або заведіть учнів на виробництво, нехай прослухають коротку розповідь про обрану спеціальність, ознайомляться з робочим місцем і процесом виробництва, поспілкуються із працівниками, спробують виконати декілька завдань. Нехай порівняють реальність із очікуваннями.
Змоделюйте умови праці/виробничі ситуації
Змоделюйте умови праці, виробничі ситуації за допомогою ділових ігор, олімпіад і конкурсів. У ході ділової гри школярі імітують роботу юристів, журналістів, екологів тощо. Олімпіади передбачають участь найбільш підготовлених, талановитих у певній сфері учнів. Їхня мета - активізувати пізнавальний інтерес здібних дітей.